Skapa lojalitet bland dina företagskunder

16 oktober 2019 admin

På en öppen marknad där otaliga företag konkurrerar om kunderna finns det få saker som är så viktiga som kundlojalitet. Studier visar att lojala kunder är ca sex gånger mer lönsamma än nöjda kunder. Alla vet hur det går till; varenda affär man handlar i frågar om du är medlem, och eftersom erbjudandena oftast är så fördelaktiga sväller snart plånboken av alla olika medlemskort du samlat på dig i allt från mataffären till klädbutiken. Och tack vare att du känner att den här specifika butiken eller butikskedjan belönar dig för att du handlar där – eventuellt i proportion till hur mycket du handlar för – är du mer benägen att återkomma. Ju mer du spenderar just där, desto mer får du tillbaka.

 

 

Lojalitet B2B

 

Men för dig vars kunder är andra företag, kan du utnyttja samma princip för att skapa kontinuitet och kundlojalitet? Självklart kan du det! Dock måste man förstås vara noga att ha kunden i åtanke när man utformar sitt lojalitetsprogram. Vad kommer att ha störst dragningskraft för just den typ av kunder ni vill attrahera (och behålla)? Kanske är ett klassiskt bonussystem med återbäring det bästa alternativet, eller att man får en särskild kundrabatt. Eller att man istället betonar en känsla av att vara utvald, genom exklusiva kundklubbskvällar och förhandsreleaser.

 

Skräddarsy ett lojalitetsprogram efter era förutsättningar

 

Den enklaste vägen att gå är att ta hjälp av specialist på området som kan hjälpa dig att nå från start till mål. Då får ni dessutom hjälp att mäta effekten av ert nya lojalitetsprogram. Detta kommer hjälpa ditt företag att bli lönsammare – medan ni kan fokusera på det ni gör bäst. Tillsammans kan ni försäkra er om att kunden känner sig speciell och samtidigt är så nöjd med era tjänster och produkter att det inte finns något annat val än att komma tillbaka.

Fler nyheter