Lär känna kunderna med hjälp av marknadsundersökningar
Vill du veta vad dina kunder eller målgruppen du jobbar med egentligen tycker? Marknadsundersökningar är ett sätt att lära känna målgruppen bättre. Man kan få reda på vad både befintliga och potentiella kunder tycker, tänker och vill ha.
Att förstå sin målgrupp är viktigt om man vill driva ett företag framåt. Både de företag som är nystartade och de som har funnits länge behöver vara medvetna om vad kunderna vill ha, och detta är något som kan förändras med tiden. Oavsett om man står i startgroparna och behöver ett underlag för att utveckla en produkt eller tjänst, eller om verksamheten frodas och man redan har en kundbas, kan en marknadsundersökning ge värdefulla insikter om vad man kan göra för att ta steg framåt och leverera det som kunderna vill ha.
Olika sorters undersökningar ger olika typer av kunskap
Det finns olika sätt att genomföra marknadsundersökningar, och olika metoder kan passa för olika företag och syften. Bland annat kan man göra enkäter, antingen via webb eller via post. Kanske passar den ena varianten bäst därför att målgruppen lättast nås på ett visst sätt, eller så kanske en kombination är bättre för att få ett större underlag.
Det kan också finnas skillnader i vad man vill få ut av undersökningen. Genom marknadsundersökningar får man större kunskaper om målgruppen, men vilken kunskap man vill ha tag i kan variera. Enkäter kan passa bra om man vill ha ett stort underlag med svar från många potentiella kunder.
Vill man istället ha en mer fördjupad förståelse för målgruppen kan man välja att till exempel ha fokusgrupper med ett mindre antal personer. Då blir svaren inte lika generaliserbara för hela målgruppen, men ibland är det just den djupare förståelsen som behövs. Företag som jobbar med marknadsundersökningar har erfarenhet av vad som passar bra i olika lägen.