Använd kundklubben för marknadsföring
Bland det viktigaste för ett företag är att behålla sina kunder så att de kommer tillbaka när det är dags för nästa inköp. Målet är kundlojalitet. Det är också mycket lättare att sälja mer till en befintlig kund än att skaffa nya kunder hela tiden. Annonser är dyra, och dessutom kanske de inte blir lästa av just din tilltänkta kundkrets.
Kanske blir de inte lästa alls, eller bara flyktigt. Då är det mycket bättre att knyta kunder till sig genom att ha marknadsföringen i en kundklubb. Det tekniska behöver du inte bekymra dig om, för det finns företag som kan hela den biten och som gärna hjälper dig att koppla en kundklubb till en hemsida.
Anknytning till hemsidan
Tänk efter vilken image du vill ha på ditt företag. Ska det vara exklusivt, jordnära, lantligt eller förmedla någon annan känsla, har du alla möjligheter att påverka detta genom din hemsida. Exempelvis anknyter många företag till naturen, växtriket eller närproducerade varor. Med bilder, logga, associationer och olika intryck kan du skapa bilden av ditt företag.
Lägger du till en kundklubb, drar du till dig uppmärksamheten genom olika jippon och erbjudanden, som medlemmarna kan ta del av. Exempelvis exklusiva smycken, kläder eller väskor kan exponeras för att nå just din kundkrets.
Ditt allra bästa skyltfönster
Utländska företag, inte minst de danska, är väldigt aktiva med att ideligen skicka ut personliga nyhetsbrev om garnrabatter, skönhetsprodukter och mycket annat. Vi svenskar kan tycka att det är överdrivet mycket och ofta, men den ständiga upprepningen gör att vi upplever säljaren som en bekant eller rentav en god vän med tiden.
Från en lätt irritation går känslan över i en förväntansfull igenkänning, och det positiva och personliga tilltalet påverkar oss till kundlojalitet och snabba köpbeslut. En kundklubb ökar din försäljning och blir ditt allra bästa skyltfönster, tillgängligt för många personer samtidigt.